تقریبا تمام شرکت‌ها به سمت طراحی تراشه‌ی اختصاصی و استفاده از آن‌ در محصولات خود حرکت می‌کنند. اپل اولین شرکتی بود که طراحی اختصاصی خود را سال ۲۰۰۷ در نسخه اول آیفون مورد استفاده قرار داد. پس از آن محصولات جدید و قدیمی این شرکت یک یه یک میزبان تراشه‌های اختصاصی بیشتری شدند تا جایی که پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌ی اینتل نیز از رایانه‌های اپل کنار گذاشته شود!

بر اساس گزارش وب‌سایت بلومبرگ، اپل در حال توسعه‌ی نسل جدید لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های مک‌ است که در آن‌ها از تراشه‌ای شبیه به T2 استفاده می‌شود. این تراشه پیش‌تر در آی‌مک پرو مورد استفاده قرار گرفته است. نسخه قبلی این تراشه (T1) در مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ استفاده شده بود. این گزارش همچنین اضافه می‌کند که آیپد جدید تا انتهای سال ۲۰۱۸ ارائه خواهد شد. جزئیات بیشتری از این تراشه‌ در دسترس نیست و اطلاعات موجود از مقاله‌ بزرگ‌تری در بخش تراشه اپل استخراج شده است.

گزارش بلومبرگ به‌طور دقیق مشخص نمی‌کند کدام دسته از محصولات ارتقاء عمده خواهند داشت؛ اما می‌گوید اپل حداقل سه مدل - شامل دو لپ‌تاپ و یک رایانه رومیزی - جدید با بهره‌گیری از تراشه اختصاصی، در دست توسعه دارد. نامزد اول برای دریافت تراشه T2، مک پروی ماژولار است؛ چرا که این تراشه پیش‌تر روی دستگاه حرفه‌ای دیگری قرار گرفته است؛ اما از سوی دیگر آی‌مک نیز می‌تواند گزینه‌ی دریافت این تراشه باشد. اپل قبلا اعلام کرده است که مک پرو در دست توسعه قرار دارد؛ اما هیچ تضمینی نداده است که ۲۰۱۸ زمان ارائه این محصول باشد.

اما در مورد گزینه‌های لپ‌تاپ، بنابر گزارش‌های قبلی، مک‌بوک پروی جدید، به‌روزرسانی عمده‌ای نخواهد داشت؛ بنابراین یکی از دو دستگاه نامزد برای دریافت تراشه می‌تواند مک‌بوک رتینا باشد. تراشه‌ی T1‌ اکنون روی لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو وجود دارد و وظیفه‌ی آن مدیریت تاچ‌بار، تاچ‌ آی‌دی و میزبانی از Secure Enclave (محفل امن) است؛ اما تراشه‌ی T2‌ آی‌مک پرو بلندپروازانه‌تر است. وظیفه‌ی این تراشه، امنیت هسته‌ی سیستم عامل با استفاده از بوت امن، عمل به عنوان کنترل‌کننده حافظه‌های SSD، پردازش سیگنال‌های تصویر برای دوربین FaceTime و برخی وظایف دیگر است.

همان‌طور که گفته شد، به نظر نمی‌آید نسخه‌ی به‌روزشده‌ی آیپد تا پایان سال عرضه شود. ممکن است اپل نسخه‌ی A11‌ پردازنده را برای نسل بعدی به کار نگیرد و به‌صورت مستقیم به سراغ پردازنده‌ی A12X برود. اپل در نسخه قبلی آیپد پرو از تراشه A10‌ استفاده کرده بود و انتظار نمی‌رود محصول پایان سال ۲۰۱۸ آن دارای پردازنده‌ی قدیمی A11 باشد. طبق روال همیشه، پردازنده‌ی نسخه‌ی جدید آیفون که تابستان ۲۰۱۸ معرفی می‌شود، A12 خواهد بود.

نسخه کامل مقاله بلومبرگ جزئیات بیشتری در رابطه با واحد تراشه‌های اپل ارائه می‌دهد؛ واحدی که مدیریت آن برعهده‌ی جانی سروجی است. اپل در کنار تراشه‌ T2‌ که به‌عنوان هسته پردازشی کمکی در مک‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حال طراحی تراشه‌‌های گوناگون برای استفاده در آیفون، آیپد و اپل واچ است. روزی خواهد رسید که اپل قادر به طراحی یک واحد پردازش مرکزی (CPU) کامل برای استفاده به‌عنوان پردازنده مرکزی در رایانه‌های مک باشد. البته این گذار از معماری x86 به ARM بسیار پیچیده و حساس خواهد بود.

بلومبرگ می‌گوید اپل در ماه‌های اخیر در حال جذب مهندسان کوالکام است که نشان می‌دهد اپل قصد ساخت تراشه‌ی مودم اختصاصی خود را دارد؛ البته کوپرتینونشین‌ها در ابتدای این مسیر بسیار طولانی قرار دارند. کوالکام سال‌ها تأمین‌کننده‌ی انحصاری تراشه‌های ارتباط سلولی LTE برای آیفون و آیپد بوده است. از زمان عرضه‌ی آیفون ۷ تاکنون، کوالکام و اینتل وظیفه‌ی تأمین مودم‌های LTE را برای گوشی‌های هوشمند اپل برعهده داشته‌اند. گفته می‌شود که هیچ‌کدام از مدل‌های ۲۰۱۸ آیفون از تراشه‌های کوالکام بهره نخواهند برد.

آخرین بروزرسانی : 10 بهمن, 1396