مایکروسافت به‌تازگی تصمیم گرفته است تا از نسل جدیدی از سلول‌های انرژی را برای تأمین توان موردنیاز دیتاسنترهای خود استفاده کرده و بدین‌ ترتیب، دنیای دیتاسنترها را دستخوش تحول نماید.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی seattletimes، دیتاسنترها در دنیای امروزی ما نقشی ویژه را ایفا می‌کنند و در این میان، شرکت مایکروسافت قصد دارد تا با ایجاد انقلابی در این زمینه، آینده را به امروز بیاورد.
این شرکت به‌تازگی از تعدادی دیتاسنتر در شهر سیاتل بهره‌برداری کرده است که در ظاهر مانند هر دیتاسنتر دیگری به نظر می‌رسد، اما در واقعیت، شاهد تفاوت‌های عمده در نحوه عملکرد این دیتاسنتر هستیم.

نکته مهم این است که این دیتاسنتر که از 20 رک مختلف تشکیل شده و برای تأمین انرژی موردنیاز خود تنها از سلول‌های سوختی از جنس گاز طبیعی استفاده می‌کند که البته این امر در تاریخ دیتاسنترها بی‌سابقه بوده است. همین انتخاب در تأمین انرژی، از آنجا که نوآورانه و در عین حال تست نشده به نظر می‌رسد، تصمیم مایکروسافت را نوعی ریسک می‌دانند که موفقیت آن از پیش مشخص نیست.

بدین‌ ترتیب به نظر می‌رسد مسئولان مایکروسافت درصددند تا بتوانند به‌زودی این دیتاسنترها را به‌صورت کامل از شبکه برق سراسری شهرها جدا کرده و آنها را از نظر تأمین انرژی موردنیاز، کاملاً مستقل نمایند.

مسئولان این شرکت گفته‌اند که پروژه دیتاسنتر سیاتل، تنها یک نمونه آزمایشی است و در صورت موفقیت آن، شاهد خواهیم بود که این شرکت از فناوری مشابهی در دیتاسنترهای دیگر استفاده کرده و ایده خود را تعمیم خواهد داد.

شرکت مایکروسافت از سوی دیگر در تلاش است تا هزینه تمام شده طراحی و ساخت سلول‌های انرژی یاد شده را نیز به حداقل برساند تا از این رهگذر بتواند امکان استفاده از آنها را در سطح گسترده‌تری فراهم سازد.

آخرین بروزرسانی : 06 مهر, 1396