خدمات Google  Sites یکی از خدمات ارزنده گوگل است که افراد زيادي از وجود آن مطلع نيستند. سرویس Google  Sites، خدمات ميزباني رایگان سایت گوگل برای کاربران است که در گام نخست، خدمات Yahoo Geocities را که شش سال پیش توسط ياهو عرضه شد، به یاد مي‌آورد. البته این خدمات با Geocities تفاوت‌های آشکاری دارد که در اصل نقطه قوت آن محسوب‌شده و بسیار سودمند هستند. گوگل در این خدمات امکان تولید یک سایت متوسط با امکاناتی مانند ویرایش آنلاین محتوای سایت در نهایت قدرت و سادگی، امکان جای‌گذاری انواع آیتم‌ها بر‌اساس خدمات گوگل مانند Google Maps و Google Docs، مدیریت کاربران و حساب‌های کاربری و همچنین همکاری‌های گروهي را برای توسعه فراهم آورده است. قابلیت مهم‌تری که از طریق خدمات سایت‌های گوگل برای کاربر فراهم است، امكان ايجاد محتواي وبي بدون نياز به دانش برنامه‌نویسی و نگرانی درباره سرور و تنظیم و نگه‌داری آن است. گوگل به سادگی هرچه تمام‌تر، یک فضای سيصد مگابایتی به همراه پهنای باند نامحدود را در اختیار شما گذاشته، امکان جست‌وجو در محتوای آن را ایجاد کرده و در نهایت، امکان کسب درآمد از آن را با استفاده از خدمات AdSense فراهم كرده است. ایجاد یک سایت، هیچ گاه به این سادگی نبوده است. اين مطلب يكي از مقالات .

 

 1- برای ایجاد یک سایت در خدمات سایت‌های گوگل، مي‌توانید به آدرس

sites.google.com مراجعه كنيد. در‌صورتی که یک اکانت معتبر گوگل داشته باشید، مي‌توانید به سیستم وارد شده و سپس سایت‌های ایجاد شده توسط حساب کاربری کاربر فهرست ‌شويد. در این فهرست مي‌توانيد سایت مورد نظر را برای ورود انتخاب کرده یا آن را از سرور‌های گوگل حذف كنيد. در این قسمت با کلیک روی دکمه Create New Site مي‌توانید یک سایت جدید ایجاد كنيد.


2-  پس از انتخاب گزینه ایجاد سایت جدید، به صفحه‌ای هدایت مي‌شوید که در آن مي‌توانيد از قالب‌های از پیش تعیین شده برای سایت استفاده كنيد. همچنین، نام سایت (که باید یک نام منحصر به فرد باشد) و تنظیمات مربوط به نحوه دسترسی بازدیدکنندگان به آن نیز در این قسمت تنظیم مي‌شود. همچنين مي‌توانيد از تم‌های از پیش تعیین شده برای رنگ‌بندی سایت نیز استفاده كنيد.

 

3- در صورت انتخاب قالب خالی و تم ساده برای سایت جدید، گوگل یک سایت با یک صفحه و با ظاهری مشابه آنچه در تصویر مي‌بینید، ایجاد مي‌كند. به صورت پیش فرض این صفحه در حالت پیش نمایش قرار دارد. یک ستون در سمت چپ صفحه با المان‌های قابل سفارشی سازی وجود دارد که برای ویرایش آن مي‌توانيد از لینک Edit  Sidebar استفاده كنيد.


4- با کلیک گزينه Edit Sidebar در ستون سمت چپ صفحه اصلی، به صفحه مدیریت سایت، مطابق این تصویر هدایت خواهید شد. با کلیک عبارت Add A Sidebar Item مي‌توانید عناصر مختلف و سودمندی به این ستون اضافه كنيد.  به عنوان نمونه، یکی از این عناصر شمارنده خودکار است که در آن کاربر مي‌تواند تاریخی را تعیین کرده و این المان، به صورت خودکار و بر‌اساس تاریخ حاضر سیستم، روزهای باقی مانده تا آن را نشان مي‌دهد.


5- در صفحه مدیریت سایت مي‌توانيد تنظیمات مختلفی را سفارشی كنيد. یکی از موارد قابل تنظیم، امکان استفاده از خدمات AdSense گوگل در سایت و کسب درآمد از آن است. تبلیغات گوگل مي‌توانند در ستون سمت چپ صفحات و همچنین صفحات سایت استفاده شوند. برای استفاده از این قابليت باید با استفاده از اکانت خود در خدمات AdSense تنظیمات درست را وارد كنيد. همچنین، در صورتی که دسترسی به سایت را برای عموم محدود کرده باشید، امکان استفاده از AdSense وجود نخواهد داشت.

 
آخرین بروزرسانی : 09 شهریور, 1394